Medical Sciences Journal of Islamic Azad University
فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران
MEDICAL SCIENCES
Medical Sciences
http://tmuj.iautmu.ac.ir
1
admin
1023-5922
2008-3386
000
10.61186/iau
000
1023-5922
000
fa
jalali
1392
10
1
gregorian
2014
1
1
23
4
online
1
fulltext
fa
پیش بینی سازگاری عاطفی، اجتماعی و تحصیلی دانش آموزان بر اساس مدل زیستی شخصیت گری
Prediction of students adjustment based on Gary biological model personality
روانشناسی
psychology
تحليلي/مقطعي/توصيفي
Survey/Cross Sectional/Descriptive
<div align="justify" style="direction: rtl">
<b>سابقه و هدف: </b>یکی از نظریههای روانی-عصبی در مورد شخصیت، نظریه حساسیت به تقویتگری میباشد که این نظریه با تاکید بر سیستمهای مغزی رفتاری به تبین برخی متغیرهای روانشناختی پرداخته است. لذا، پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سیستم-های فعالساز (BAS ) و بازدارنده رفتار (BIA ) با سازگاری اجتماعی، عاطفی و تحصیلی دانش آموزان انجام گرفت.
<br><b>روش بررسی:</b> از بین دانش آموزان دبیرستانی مشغول به تحصیل سال تحصیلی 1391-1390 شهرستانهای استان تهران (شهرستان بهارستان و رباط کریم) 332 نفر (166 پسر، 166 دختر) با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب و با مقیاس سیستمهای مغزی رفتاری (کارور و وایت،1994) و مقیاس سازگاری دانش آموزان (سینها و سیگِ، 1993) مورد آزمون قرار گرفتند. دادهها با نرم افزار آماریSPSS-17 و روش همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون گام به گام و t مستقل مورد بررسی قرار گرفتند.
<br><b>یافتهها:</b> بین سیستم فعال ساز رفتاری (BAS) با سازگاری عاطفی، تحصیلی و سیستم بازدارنده (BIS) با سازگاری اجتماعی رابطه معنیداری وجود داشت. نتایج مقایسه سیستمهای مغزی رفتاری و سازگاری در دو جنس رابطه معنیداری را نشان نداد.
<br><b>نتیجهگیری: </b>با توجه به نتایج پژوهش حاضر به نظر میرسد مولفههای زیستی شخصیت و در نهایت سیستم فعال ساز و بازدانده میتواند در تبیین برخی از فاکتورهای هیجانی، اجتماعی و تحصیلی مورد توجه قرار گیرد.
</div>
<b>Background:</b> Biological personality Gary, as a psychological- neural theory, refers to brain systems of behaviors explaining psychological and social factors. Aim of the present study was to investigate relationship between behavioral inhibition and activation systems with adjustment of students. <br>
<b>Materials and Methods:</b> Among high school students of Tehran province in years of 2011-2012, 332 individuals (166 males, 166 females) were selected using multi-stage cluster sampling. White scale brain systems and behavior (Carver and White, 1994) and scale adjustment of students (Sinha and Syg, 1993) were used. Data were analyzed by Pearson correlation and stepwise regression analyzes and t test. <br>
<b>Results:</b> There was significant correlation between behavioral activation system and white adjustment emotional, academic and inhibition system whit social adjustment deterrent system. There was no significant sex difference between brain behavior system and adjustment.<br><b>Conclusion:</b> It seems that important components of biological models of personality can be effective in explaining many psychological and social behaviors.
شخصیت گری، سیستم فعال ساز رفتاری، سیستم بازدارنده رفتاری، سازگاری
Systems of behavioral activation, Behavioral inhibition system, Compatibility, Student
240
244
http://tmuj.iautmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-155-117&slc_lang=fa&sid=1
Mansour
Alimehdi
منصور
علی مهدی
malimehdi@yahoo.com
10031947532846004097
10031947532846004097
Yes
PhD Student in Psychology, Faculty of Psychology, Islamic Azad University, Sciences and Researches Branch, Khozestan, Iran
دانشجوی دکتری تخصصی روان شناسی، دانشکده روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات خوزستان
Amene Sadat
Kazemi
آمنه سادات
کاظمی
10031947532846004098
10031947532846004098
No
Department of Psychology, Faculty of Medicine, Islamic Azad University, Tehran Medical Branch, Tehran, Iran
گروه روان شناسی، دانشکده پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد پزشکی تهران
Samad
Fahimi
صمد
فهیمی
10031947532846004099
10031947532846004099
No
M.A of Clinical Psychology, Faculty of Psychology, Tabriz University, Tabriz, Iran
کارشناس ارشد روان شناسی بالینی، دانشکده روان شناسی، دانشگاه تبریز
Mina
Mojtabai
مینا
مجتبایی
10031947532846004100
10031947532846004100
No
Department of Psychology, Islamic Azad University, Rodehen Branch, Roudehen, Iran
گروه روان شناسی، دانشکده روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن