Medical Sciences Journal of Islamic Azad University
فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران
MEDICAL SCIENCES
Medical Sciences
http://tmuj.iautmu.ac.ir
1
admin
1023-5922
2008-3386
000
10.61186/iau
000
1023-5922
000
fa
jalali
1395
9
1
gregorian
2016
12
1
26
4
online
1
fulltext
fa
بررسی روایی و پایایی ارزشیابی بالینی360 درجه در ارزیابی بالینی دانشجویان پرستاری
Validity and reliability of 360-degree evaluation in the assessment of clinical nursing students
مدیریت آموزشی
Educational management
تحليلي/مقطعي/توصيفي
Survey/Cross Sectional/Descriptive
<p dir="RTL"><strong>سابقه و هدف</strong><em>:</em> <em>ارزشیابی 360 درجه به منظور ارزیابی بالینی دانشجویان پرستاری، علاوه بر بهره جستن از نظرات اساتید، مورد استفاده قرار می گیرد. این پژوهش با هدف بررسی روایی و پایایی ارزشیابی360 درجه در پرستاری انجام شد.</em></p>
<p dir="RTL"><strong>روش بررسی</strong><em>:</em> <em>در مطالعه ای ازنوع پژوهش ارزشیابی، 75 دانشجوی پرستاری دوره کارورزی دانشکده پرستاری دانشگاه آزاد شهرکرد به شیوه سرشماری انتخاب شدند. ابتدا پرسش­نامه­ها با بهره جستن از مطالعه وسیع متون و نظر اهل فن تهیه شد. پرسش­نامه­ها بین نمونه در دسترس از دانشجویان پرستاری، مسئولین بخش­ها، پرستاران و مربیان بالینی بخش­های داخلی جراحی و بیماران توزیع شدند. نتایج ارزشیابی ثبت و در محیط مناسب بازخورد عینی داده شد. روایی ملاکی (همبستگی میانگین نمرات دروس بالینی و نظری پرستاری به تفکیک با نمره ارزشیابی 360 درجه)، روایی سازه (بررسی ساختار درونی) و پایایی (تعیین همسانی درونی، پایایی بین مشاهده گران) بررسی شد. </em></p>
<p dir="RTL"><strong>یافته ­ها</strong>: <em>همبستگی نمرات ارزشیابی360 درجه با میانگین دروس نظری و بالینی 32/0 (005/0=</em><em><span dir="LTR">P</span></em><em>) و 448/0 (001/0=</em><em><span dir="LTR">p</span></em><em>) بود. همبستگی بین خرده آزمون­ها معنی­دار بود و همبستگی نمره کل با آنها معنی­دار و قوی­تر از ارتباط هر خرده با کل بود که بیانگر ساختار نظری مطلوب آزمون بود. پایایی آزمون توسط ضریب آلفای کرانباخ 78/0 محاسبه شد. پایایی بین ارزیابان با تحلیل واریانس محاسبه شد و سطح معنی­داری 5/0 به دست آمد. </em></p>
<p dir="RTL"><strong>نتیجه</strong>­<strong>گیری</strong><em>:</em> <em>براساس نتایج این پژوهش، ارزشیابی 360 درجه برای سنجش توانمندی­های محوری در پرستاری دارای روایی و پایایی مطلوب است</em><em>. </em></p>
<p><strong><span dir="RTL">واژگان کلیدی:</span></strong> <em><span dir="RTL">ارزشیابی بالینی 360 درجه، روایی، پایایی.</span></em></p>
<p dir="ltr"><strong>Background</strong>: Other than professor ideas, 360-degree clinical evaluation is used to assess practice of nursing students. This research examines reliability and validity of 360-degree evaluation in nursing students.</p>
<p dir="ltr"><strong>Materials and methods</strong>: in an evaluation study, 75 students of training in nursing department of Islamic Azad University were selected by census method. Questionnaires were distributed between sample available to nursing students, authorities of wards, clinical nurses and teachers in surgery wards and patients. The results of evaluation were recorded and received objective feedback in suitable environment. Criterion-related validity (correlation of mean mark in clinical courses and theoretical course by evaluation mark of 360-degree), construct validity (evaluation of internal structures) and reliability (determining internal consistency, reliability of observers) were examined.</p>
<p dir="ltr"><strong>Results</strong>: correlation of 360-degree evaluation with mean of theoretical and clinical mean score was 0.32 (p=0.005) and 0.448 (p=0.001). Correlation between micro tests was significant and correlation of total mark was significant and was stronger than relationship of each part to whole that shows desirable theoretical structure. Reliability of test was calculated by Cronbach's alpha of 0.78. Reliability between evaluators was calculated by variance and Significance level was 0.5.</p>
<p dir="ltr"><strong>Conclusion</strong>: According to our results, 360-degree evaluation has desirable validity and reliability to assess central abilities in nurses.</p>
<p dir="ltr"></p>
<p dir="ltr"><strong>Keywords</strong>: <em>360- degree clinical evaluation‚ Validity‚ Reliability.</em></p>
ارزشیابی بالینی 360 درجه, روایی, پایایی.
360- degree clinical evaluation‚ Validity‚ Reliability.
264
270
http://tmuj.iautmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-474&slc_lang=fa&sid=1
Mohammad
Sahebalzamani
محمد
صاحب الزمانی
m_szamani@yahoo.com
10031947532846005947
10031947532846005947
Yes
PhD of Educational Management, Tehran Medical Sciences Branch, Islamic Azad University, , Tehran, Iran
دکتری مدیریت آموزشی، واحد علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران
Hojjatollah
Farahani
حجت اله
فراهانی
10031947532846005948
10031947532846005948
No
PhD of Psychometrics, Department of Psychology, Tehran Medical Sciences Branch, Islamic Azad University, , Tehran, Iran
دکتری روانسنجی، واحد علوم پزشکی تهران ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران
Elham
Mehrabani
الهام
مهربانی
10031947532846005949
10031947532846005949
No
MSc in Nursing Education, Department of Nursing and Midwifery, Islamic Azad University, Shahr-e-Kord Branch, Shahr-e-Kord, Iran
کارشناس ارشد پرستاری، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شهرکرد
Mohammadyar
Shahbazi
محمدیار
شهبازی
10031947532846005950
10031947532846005950
No
MSc in Educational Management, Education and Training Organization of Chaharmahal and Bakhtiari Province, Shahr-e-Kord, Iran
کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، سازمان آموزش و پرورش استان چهارمحال و بختیاری