RT - Journal Article T1 - The effect of educational interventions in increasing skin cancer preventive behaviors in people over 18 years: a systematic review JF - iau-tmuj YR - 2018 JO - iau-tmuj VO - 28 IS - 3 UR - http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-1439-fa.html SP - 171 EP - 180 K1 - Skin cancer K1 - Educational intervention K1 - Prevention K1 - Systematic review. AB - سابقه و هدف: سرطان پوست شایع­ترین نوع سرطان­ها و یکی از قابل پیشگیری­ترین اشکال سرطان است. از مهم­ترین راهبردهای پیشگیری این بیماری، می­توان به مداخلات آموزشی در جامعه اشاره کرد. هدف از مطالعه حاضر، بررسی مطالعاتی است که از مداخلات آموزشی به منظور افزایش رفتارهای پیشگیری کننده از سرطان پوست استفاده کرده­اند. روش بررسی: 2 بانک اطلاعاتی مقالات علوم پزشکی ایرانی برکت و پایگاه اطلاعات علمی (SID) و همچنین 4 پایگاه اطلاعاتی الکترونیک مقالات خارجی (Cochrane, Pubmed, Biomedcentral, science direct) به شیوه نظام مند مورد بررسی قرار گرفتند. جستجوی پایگاه های اطلاعاتی به زبان فارسی و انگلیسی از بهمن 1394 تا اردیبهشت سال 1395 انجام شد. یافته­ها: از 12 مطالعه بررسی شده، 10 مطالعه مبتنی بر مدل­ها و تئوری های آموزش بهداشت و 2 مطالعه بدون استفاده از مدل­ها و تئوری­های آموزش بهداشت انجام شده بود. تئوری شناختی اجتماعی بیشترین کاربرد و کارایی را در بهبود متغیرهای مورد مطالعه به خود اختصاص داد. پیامد مداخلات شامل طیف گسترده­ای از بهبود در وضعیت سازه­ها و همچنین رفتارهای پیشگیری کننده از سرطان پوست می­شد. نتیجه­گیری: برنامه مداخلات مبتنی بر مدل­ها و تئوری های آموزش بهداشت نقش بسیار مهمی در ارتقای رفتارهای پیشگیری کننده از سرطان پوست از خود نشان می­دهند. همچنین علاوه بر آموزش بهداشت، تغییر در سیاست های سازمانی، محیط فیزیکی و اجتماعی جهت بهبود رفتار مورد نظر، از اهمیت بالایی برخوردار است. واژگان کلیدی: سرطان پوست، مداخله آموزشی، پیشگیری، مرور نظام مند. LA eng UL http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-1439-fa.html M3 10.29252/iau.28.3.171 ER -