@ARTICLE{Sahebalzamani, author = {Ataee zade ‎, Elham‎ and Sahebalzamani, Mohammad and Farahani, Hojjatollah and }, title = {Consideration of empowering nurses and its relationship with ‎organizational culture and patient’s satisfaction of nursing cares}, volume = {27}, number = {2}, abstract ={سابقه و هدف: موانع ساختاری، پرستاران را با تعارض نقش و احساس بی قدرتی مواجه کرده است. هدف از انجام این مطالعه نشان دادن اهمیت توانمند سازی پرستاران در امر مراقبت است و فرهنگ سازمانی به عنوان یک عامل تاثیر گذار مورد سنجش قرار گرفت. روش بررسی: این مطالعه توصیفی- همبستگی درسال 1393 در بیمارستان­های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اهواز با استفاده از روش نمونه­گیری سهمیه­ای برروی 400 پرستار و 400 بیمار انجام شد. ابزار گردآوری داده­ها شامل پرسش­نامه سختی کار II جهت اندازه­گیری توانمندی پرستاران، پرسش­نامه فرهنگ سازمانی رابینز و همچنین پرسش­نامه رضایت­مندی بیماران لستچینگر (PSNCQ ) بود. یافته­ها: همبستگی و ارتباط معنی­داری بین میزان توانمندی با سطح فرهنگ سازمانی وجود داشت (83/0=r، 0001/0>p). با بالارفتن سطح فرهنگ سازمانی، میزان توانمندسازی نیز به نسبت قابل توجهی افزایش یافت و میزان توانمندسازی بر رضایت­مندی بیماران تاثیر به سزایی داشت و همچنین شاخص­های تاثیرگذار بر توانمندی ورضایتمندی و فرهنگ سازمانی مشخص شد. نتیجه­گیری: رضایت­مندی بیماران متاثر از توانمندی مراقبت دهندگان و فرهنگ سازمانی حاکم بر بیمارستا ن­ها است. واژگان کلیدی: فرهنگ سازمانی، توانمندسازی ساختاری، رضایت­مندی بیماران. }, URL = {http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-1256-fa.html}, eprint = {http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-1256-fa.pdf}, journal = {Medical Sciences Journal of Islamic Azad University}, doi = {}, year = {2017} }