RT - Journal Article T1 - The effectiveness of anger cognitive behavioral group training on aggression of third grade aggressive female students in Baneh’s high schools JF - iau-tmuj YR - 2015 JO - iau-tmuj VO - 24 IS - 4 UR - http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-868-fa.html SP - 215 EP - 220 K1 - Cognitive behavioral group training K1 - Anger management K1 - Aggression AB - سابقه و هدف: پرخاشگری یکی از مشکلات مهم دوره نوجوانی است که پیامدهای منفی همچون تصویر ذهنی منفی در میان همسالان و آموزگاران، طرد از سوی همسالان، افت تحصیلی، مصرف مواد، مشکلات ارتباطی با خانواده و بزهکاری را در پی دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش گروهی شناختی رفتاری کنترل خشم بر پرخاشگری دانش آموزان دختر پرخاشگر صورت گرفته است. روش بررسی: این پژوهش نیمه‌آزمایشی در قالب طرح پیش آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل اجرا شد. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر بانه (1519 نفر) در سال تحصیلی 92- 91 بود. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده تعداد 40 نفر از دانش آموزان دختر پرخاشگر پایه سوم مقطع متوسطه بانه انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 20 نفر) جایگزین شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه پرخاشگری باس و پری بود. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 90 دقیقه‌ای و به صورت هفتگی تحت آموزش قرار گرفتند. برای تحلیل داده‌ها از آزمون آماری تحلیل کوواریانس یک‌طرفه استفاده شد. یافته‌ها: آموزش گروهی شناختی رفتاری کنترل خشم به طور معنی‌داری پرخاشگری کلی دانش آموزان دختر پرخاشگر را کاهش داده است (001/0 p LA eng UL http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-868-fa.html M3 ER -