1- دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاداسلامی، واحد تبریز ، تبریز ، ایران 2- مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاداسلامی، واحد شبستر، شبستر ، ایران ، Amirhoseinzade1359@gmail.com
چکیده: (6536 مشاهده)
سابقه و هدف: شالوده افزایش بهرهوری در دانشگاهها مستلزم تاکید بر اعضای هیئت علمی از نظر کیفی و به روز نشدن افراد در حرفهشان، با توجه به کیفیت بخشی به دوره روش تدریس پیشرفته است. این تحقیق با هدف تحلیل محتوای دوره روش تدریس پیشرفته در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران و مقایسه آن با سرفصلهای مصوب انجام گرفت.
روش بررسی: در این پژوهش توصیفی، جامعه آماری شامل تمامی اعضای هیات علمی و متخصصین گروه علوم تربیتی (110 نفر) بود. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 86 نفر محاسبه شد که به روش تصادفی طبقهای نسبتی انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها، از پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردید و پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ 839/0 به دست آمد. برای تحلیل دادههای گردآوری شده از t تکنمونهای استفاده شد.
یافتهها: میزان تناسب آموزش ضمن خدمت دوره روش تدریس پیشرفته با توجه به سرفصلهای مصوب دانشگاه آزاد اسلامی واحدعلوم پزشکی تهران در حد مطلوبی بود و هر یک از عناصر برنامه درسی، شامل اهداف، محتوا، روش و ارزشیابی در وضعیت اجرا شده از دیدگاه اساتید شرکت کننده در حد مناسب و معنیداری بود. همچنین میزان مطلوبیت عناصر اهداف، محتوا، روش و ارزشیابی در برنامه درسی طراحی شده دوره روش تدریس پیشرفته در حد مطلوب و معنیدار بود. نتیجهگیری: در راستای کیفیت بخشی و توانمندسازی اعضای هیئت علمی، باید محتوای دورههای ضمن خدمت به طور مستمر توسط برنامه ریزان درسی تحلیل و با سرفصلهای مصوب تطبیق داده شوند.
واژگان کلیدی: تحلیل محتوا، روش تدریس پیشرفته، آموزش ضمن خدمت.
Zafari Z, Hosseinzadeh O A. Content analysis of teaching methods developed in the Islamic Azad University, Tehran Medical Branch and comparing with the approved guidelines . MEDICAL SCIENCES 2015; 25 (3) :230-237 URL: http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-993-fa.html
ظفری زهری، حسین زاده امیدعلی. تحلیل محتوای دوره روش تدریس پیشرفته در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران و مقایسه آن با سرفصلهای مصوب . فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران. 1394; 25 (3) :230-237