:: دوره 17، شماره 1 - ( بهار 1386 ) ::
جلد 17 شماره 1 صفحات 49-45 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی همبستگی بین تماشای تلویزیون و ویدئو با رفتارهای خشونت آمیز در دانش آموزان پسر دوره راهنمایی و متوسطه شهرستان پاکدشت در سال 1384
سیامک عالی خانی ، محمد زارع 1، علیرضا باهنر ، علی رمضان خانی ، علیرضا دلاوری ، شبنم رهبانی ، مهری صالحی سیچانی
چکیده:   (14983 مشاهده)
سابقه و هدف: تحقیقات نشان می دهد احتمال دست زدن به رفتارهای خشونت آمیز متعاقب تماشای فیلمهای خشن افزایش می یابد. با توجه به گسترش شبکه های تلویزیونی و توزیع انواع فیلمهای ویدئویی و دسترسی آسان کودکان و نوجوانان به آنها، بررسی همبستگی تماشای تلویزیون و ویدئو با بروز برخی رفتارها، هدف پژوهش حاضر قرار گرفت.
روش بررسی: در این مطالعه تحلیلی - مقطعی، 604 دانش آموز پسر کلاس دوم راهنمایی و اول متوسطه شهرستان پاکدشت که به روش خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند، در مورد فراوانی تماشای تلویزیون و ویدئو و همچنین رفتارهای خشونت آمیز مثل زد و خورد و دعوا، حمل سلاح (مانند چاقو و زنجیر) و زورگوئی به سایر دانش آموزان مورد ارزیابی قرار گرفتند.
یافته ها: دانش آموزان متوسطه بطور معنی داری ساعات بیشتری از روزهای هفته و تعطیل را به تماشای تلویزیون و ویدئو اختصاص داده بودند. همبستگی مثبت و معنی داری بین میزان ساعات تماشای این وسایل با رفتارهای خشونت آمیز وجود داشت و دانش آموزانی که با خود سلاح حمل می کردند بطور معنی داری بیشتر از سایرین زورگویی کردهبودند (p<0.01).
نتیجه گیری: با توجه به اهمیت مرحله نوجوانی در یادگیری رفتارهای اجتماعی، ضرورت کنترل بیشتر والدین و مربیان در استفاده از محصولات تصویری که دانش آموزان نوجوان تماشا می کنند، توصیه می شود. همچنین توجه بیشتر مسوولان فرهنگی به جلوگیری از تهیه و ارایه فیلمهای حاوی صحنه های خشونت آمیز پیشنهاد می گردد.
واژه‌های کلیدی: تماشای تلویزیون و ویدئو، خشونت، دانش آموزان، رفتارهای خشونت آمیز
متن کامل [PDF 132 kb]   (3754 دریافت)    
موضوع مقاله: اپيدميولوژي
دریافت: 1385/6/15 | انتشار: 1386/1/26


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 17، شماره 1 - ( بهار 1386 ) برگشت به فهرست نسخه ها