:: دوره 18، شماره 1 - ( بهار 1387 ) ::
جلد 18 شماره 1 صفحات 11-7 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی واکنش متقابل سیستم 2α-آدرنرژیک و کافئین بر یادگیری احترازی غیرفعال در موش‌های صحرایی نر نژاد ویستار
پریچهر یغمایی 1، شهربانو عریان ، زهرا حجتی ، حمیدرضا جوادی
1- ، yaghmaei_p@yahoo.com
چکیده:   (40164 مشاهده)

سابقه و هدف:داروهایی که سیستم α2- آدرنرژیک را تحت تأثیر قرار می دهند، می‌توانند بر روی یادگیری نیز اثر داشته باشند. در این مطالعه، تاثیر تداخل کافئین وسیستم α2- آدرنرژیک بر یادگیری وحافظه بررسی شد.
روش بررسی: در پژوهش حاضر اثرات کافئین (آنتاگونیست گیرنده‌های A1 و A2a آدنوزینی)، یوهمبین (آنتاگونیست α2-آدرنرژیک) وکلونیدین (آگونیست α2-آدرنرژیک) بر حافظه و یادگیری بررسی شد. به‌علاوه تداخل اثر این داروها در دوزهای اپتیمم ارزیابی شد. نود موش در ١٥ گروه ٦ تایی در دستگاه استریوتاکسی کانولاگذاری داخل بطنی گشته و پس از یک هفته ریکاوری در دستگاه شاتل باکس آموزش داده شدند. سپس داروها در غلظت‌های مختلف تزریق شده و پس از ٢٤ ساعت آنها بررسی شدند.
یافته ها: تزریق درون بطنی یوهمبین به عنوان آنتاگونیست α2-آدرنرژیک در غلظت‌های 4، 6، 8 و 10 میکروگرم برای هر موش باعث تقویت یادگیری و کلونیدین به عنوان آگونیست α2-آدرنرژیک در غلظت‌های 2، 4 و 6 میکروگرم موجب کاهش یادگیری نسبت به گروه سالین شد (به ترتیب 001/0>P و 05/0>P). کافئین در غلظت‌های 10، 20 و 30 میکروگرم باعث تقویت یادگیری نسبت به گروه سالین ‌گردید (001/0>P). تداخل این داروها در گروه‌هایی که کافئین به همراه هر کدام از داروها تزریق گردیده بود، باعث تقویت حافظه و یادگیری شد و تداخل دوز اپتیمم یوهمبین وکلونیدین نسبت به گروه سالین تضعیف حافظه را نشان داد (05/0>P).
نتیجه گیری: کلونیدین باعث تضعیف حافظه و یوهمبین و کافئین باعث تقویت حافظه می‌گردند و تداخل آنها منجر به تقویت حافظه می‌گردد.

واژه‌های کلیدی: حافظه، یادگیری، یوهمبین، کلونیدین، کافئین، α2-آدرنرژیک
متن کامل [PDF 262 kb]   (3911 دریافت)    
موضوع مقاله: اپيدميولوژي
دریافت: 1389/6/23 | پذیرش: 1395/1/24 | انتشار: 1395/1/24


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 18، شماره 1 - ( بهار 1387 ) برگشت به فهرست نسخه ها