:: دوره 28، شماره 2 - ( تابستان97 1397 ) ::
جلد 28 شماره 2 صفحات 136-144 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه سیستم مدیریت کیفیت برای بیمارستان‌های شهر تهران و بیمارستان‌های اروپا مبتنی بر اعتباربخشی
زینب عباسی سنجدری1، ایروان مسعودی اصل* 2، کتایون جهانگیری3، لیلا ریاحی4
1- دکتری مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشکده علوم و فناوری‌های پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران
2- دانشیار مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی ایران، تهران، ایران ، masuodi_1352@yahoo.com
3- دانشیار .دانشکده سلامت ، محیط زیست و ایمنی ، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
4- استادیار هیات علمی دانشکده علوم و فناوری‌های پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران
چکیده:   (284 مشاهده)
سابقه و هدف: اعتباربخشی نوعی ابزار ارزیابی بهبود کیفیت و ایمنی بیماران است. هدف از این پژوهش مقایسه ارزیابی سیستم­های مدیریت کیفیت بیمارستان­های اروپا  و بیمارستان­های شهر تهران مبتنی بر اعتبار بخشی بود.
روش بررسی: پژوهش به صورت مقایسه­ای، مقطعی و چندسطحی در 21 بیمارستان شهر تهران  که به روش سیستماتیک انتخاب شده بودند و دربین مدیران بهبود کیفیت، بخش­ها و بیماران و پرونده­ های آنها، در فاصله خرداد 1396-1395 انجام شد. در سطح مدیریت بیمارستان، سه سازه ارزیابی کیفیت استخراج و  اعتبار سنجی شدند. پرسش­نامه شاخص سیستم مدیریت کیفیت به مدیران بهبود کیفیت داده شد. شاخص انطباق با مدیریت کیفیت وشاخص کیفیت عملکرد بالینی از طریق ارزیابی اعتباربخشی بررسی شد. در سطح 70 بخش تحت بررسی، از چک لیست­های مرور بالینی و تخصص گرایی و مسئولیت­پذیری و طب مبتنی بر راهنمای بالینی و سیاست­های ایمنی بیمار مبتنی بر اعتباربخشی استفاده شد. در سطح بیماران، چهار شرایط بالینی از طریق مشاهده و ارزیابی 2025پرونده بررسی شدند و داده­ها مقایسه شد.
یافته­ها: در سطح مدیریت، سه شاخص با یکدیگر ارتباط داشتند. چک لیست­های سطح بخش، با یکدیگر ارتباط نداشتند. در هر چهار شرایط بالینی، فقط شاخص مدیریت کیفیت با سه شاخص سطح بخش ارتباط داشت. در اروپا، شاخص­های سه سطح با یکدیگر ارتباط داشتند.
نتیجه­ گیری: مقایسه ارزیابی برای مدیریت کیفیت برای بیمارستان­های شهر تهران و بیمارستان­های اروپا نتایج مشابهی را در زمینه بهبود کیفیت در سطح مدیریت نشان داد.
واژه‌های کلیدی: اعتبار بخشی، سیستم مدیریت کیفیت، بیمارستان، ایران
متن کامل [PDF 573 kb]   (76 دریافت)    
نوع مطالعه: تحليلي/مقطعي/توصيفي | موضوع مقاله: مدیریت آموزشی
دریافت: ۱۳۹۶/۵/۳ | پذیرش: ۱۳۹۶/۸/۱۴ | انتشار: ۱۳۹۷/۳/۲۹
فهرست منابع
1. Marshall MN, Shekelle PG, Leatherman S, Brook RH. The public release of performance data: what do we expect to gain? A review of the evidence. JAMA 2000;283:1866-74. [DOI:10.1001/jama.283.14.1866]
2. Wagner C, Gulacsi L, Takacs E, Outinen M. The implementation of quality management systems in hospitals: a comparison between three countries. BMC Health Serv Res 2006;6:50. [DOI:10.1186/1472-6963-6-50]
3. Lombarts MJ, Rupp I, Vallejo P, Klazinga NS, Su-ol R. Differentiating between hospitals according to the "maturity" of quality improvement systems: a new classification scheme in a sample of European hospitals. Qual Saf Health Care 2009;18(Suppl 1):i38-43. [DOI:10.1136/qshc.2008.029389]
4. Shaw C, Groene O, Mora N, Sunol R. Accreditation and ISO certification: do they explain differences in quality management in European hospitals?. Int J Qual Health Care 2010;22:445-51. [DOI:10.1093/intqhc/mzq054]
5. Tabrizi JS, Gharibi F, Wilson AJ. Advantages and disadvantages of health care accreditation models. Health Promot Perspect 2011;1:1-31.
6. Arab M, Mousavi SM, Khesal AA, Akbarisari A. The Effect of Accreditation System on the Key Performance Indicators of Hospitals Affiliated to Tehran University of Medical Sciences: An Interrupted Time Series Analysis in 2012-2014. J Hosp 2017;16:17-26.
7. Kaplan HC, Brady PW, Dritz MC, Hooper DK, Linam W, Froehle CM, et al. The influence of context on quality improvement success in health care: a systematic review of the literature. Milbank Q 2010;88:500-59. [DOI:10.1111/j.1468-0009.2010.00611.x]
8. Sangüesa M, Mateo R, Ilzarbe L. How hospitals choose a quality management system: relevant criteria in large Spanish hospitals. TQM 2007;18:613-30. [DOI:10.1080/14783360701349401]
9. Aiken LH, Sermeus W, Van den Heede K, Sloane DM, Busse R, McKee M, et al. Patient safety, satisfaction, and quality of hospital care: cross sectional surveys of nurses and patients in 12 countries in Europe and the United States. BMJ 2012;344:e1717. [DOI:10.1136/bmj.e1717]
10. Hashjin AA, Kringos DS, Manoochehri J, Aryankhesal A, Klazinga NS. Development and impact of the Iranian hospital performance measurement program. BMC Health Serv Res 2014;14:448. [DOI:10.1186/1472-6963-14-448]
11. Davis S, Albright T. An investigation of the effect of balanced scorecard implementation on financial performance. JMAR 2004;15:135-53. [DOI:10.1016/j.mar.2003.11.001]
12. Groene O, Botje D, Su-ol R, Lopez MA, Wagner C. A systematic review of instruments that assess the implementation of hospital quality management systems. Int J Qual Health Care 2013;25:525-41. [DOI:10.1093/intqhc/mzt058]
13. Wagner C, Groene O, Thompson CA, Klazinga NS, Dersarkissian M, Arah OA, Su-ol R, DUQuE Project Consortium, Klazinga N, Kringos DS, Lombarts MJ. Development and validation of an index to assess hospital quality management systems. Int J Qual Health Care 2014;26(suppl_1):16-26.
14. Wagner C, Groene O, DerSarkissian M, Thompson CA, Klazinga NS, Arah OA, Su-ol R, DUQuE Project Consortium. The use of on-site visits to assess compliance and implementation of quality management at hospital level. Int J Qual Health Care 2014;26(suppl_1):27-35.
15. Wagner C, Thompson CA, Arah OA, Groene O, Klazinga NS, Dersarkissian M, Su-ol R, DUQuE Project Consortium, Klazinga N, Kringos DS, Lombarts MJ. A checklist for patient safety rounds at the care pathway level. Int J Qual Health Care 2014;26(suppl_1):36-46.
16. Glickman SW, Baggett KA, Krubert CG, Peterson ED, Schulman KA. Promoting quality: the health-care organization from a management perspective. Int J Qual Health Care 2007;19:341-8. [DOI:10.1093/intqhc/mzm047]
17. Greenfield D, Pawsey M, Hinchcliff R, Moldovan M, Braithwaite J. The standard of healthcare accreditation standards: a review of empirical research underpinning their development and impact. BMC Health Serv Res 2012;12:329. [DOI:10.1186/1472-6963-12-329]
18. Shaw C, Groene O, Mora N, Sunol R. Accreditation and ISO certification: do they explain differences in quality management in European hospitals?. Int J Qual Health Care 2010;22:445-51. [DOI:10.1093/intqhc/mzq054]
19. Groene O, Klazinga N, Wagner C, Arah OA, Thompson A, Bruneau C, Su-ol R. Investigating organizational quality improvement systems, patient empowerment, organizational culture, professional involvement and the quality of care in European hospitals: the 'Deepening our Understanding of Quality Improvement in Europe (DUQuE)'project. BMC Health Serv Res 2010;10:281. [DOI:10.1186/1472-6963-10-281]



XML   English Abstract   Print



دوره 28، شماره 2 - ( تابستان97 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها