[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 28، شماره 1 - ( بهار 1397 ) ::
جلد 28 شماره 1 صفحات 58-65 برگشت به فهرست نسخه ها
اشتیاق تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی و نقش محیط یاددهی و یادگیری در آن
مهراندخت نکاوند1، پریوش جعفری* 2، حمیدرضا آراسته3
1- مربی دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات، تهران، ایران -مربی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران، ایران
2- دانشیار گروه دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات، تهران، ایران ، pjaafari@yahoo.com
3- استاد مدیریت آموزش عالی دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی تهران، ایران
چکیده:   (668 مشاهده)
سابقه و هدف: یکی از عوامل کلیدی موثر در پیشرفت و موفقیت دانشجویان مفهوم "اشتیاق تحصیلی" است. پیوند رفتارهای دانشجو وشرایط محیطی دانشگاه سبب ایجاد اشتیاق ودر نتیجه موفقیت فرد میشود. این مطالعه توصیفی- همبستگی، پیمایشی با هدف بررسی وضعیت اشتیاق تحصیلی در بین دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران ونقش  محیط یاددهی و یادگیری بر آن انجام گرفت.
 روش بررسی: این مطالعه بر روی  364 نمونه که به روش تصادفی خوشه­ای- طبقه­ای انتخاب شدند، با استفاده از پرسش­نامه استاندارد اشتیاق تحصیلی (SESQ) و پرسش­نامه خودساخته محیط یاددهی و یادگیری انجام گرفت. روایی پرسش­نامه ها ازطریق روایی محتوایی، صوری، تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی به دست آمد و  ضریب پایایی نیز از طریق آلفای کرونباخ  برای پرسشنامه اشتیاق تحصیلی 89/0  و برای پرسسش­نامه محیط یاددهی و یادگیری 95/0 برآورد شد. برای تحلیل داده­ها  از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون خطی چندمتغیره به روش گام به گام استفاده شد.
یافته­ها: میانگین اشتیاق در دانشجویان علوم پزشکی  47/3 و بالاتر از حد متوسط بود. بین کل "محیط یاددهی-یادگیری" و همچنین همه ابعاد آن با "اشتیاق تحصیلی" همبستگی‌های مثبت و معنی‌داری در سطح 01/0 وجود داشت (473/0=r). "رابطه استاد- دانشجو" بیشترین همبستگی (429/0=r) و "تعامل دانشجویان" کمترین همبستگی (292/0=r) را با "اشتیاق تحصیلی" داشت.
نتیجه­گیری:  نتایج نشان داد سه مولفه "ابطه استاد- دانشجو"، "تعامل دانشجویان با یکدیگر" و "جو کلاس" در پیش‌بینی متغیر "اشتیاق تحصیلی"  اثر گذار هستند.
واژه‌های کلیدی: اشتیاق تحصیلی، محیط یاددهی و یادگیری، دانشجویان، علوم پزشکی
متن کامل [PDF 240 kb]   (106 دریافت)    
نوع مطالعه: تحليلي/مقطعي/توصيفي | موضوع مقاله: مدیریت آموزشی
دریافت: ۱۳۹۶/۲/۲۰ | پذیرش: ۱۳۹۶/۳/۳ | انتشار: ۱۳۹۷/۱/۱۲
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nekavand M, Jafari P, Arasteh H. The role of teaching-learning environment on student engagement in medical science students. MEDICAL SCIENCES. 2018; 28 (1) :58-65
URL: http://iau-tmuj.ir/article-1-1374-fa.html

نکاوند مهراندخت، جعفری پریوش، آراسته حمیدرضا. اشتیاق تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی و نقش محیط یاددهی و یادگیری در آن . فصلنامه علوم پزشکی . 1397; 28 (1) :58-65

URL: http://iau-tmuj.ir/article-1-1374-fa.html



دوره 28، شماره 1 - ( بهار 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران Medical Science Journal of Islamic Azad Univesity - Tehran Medical Branch
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3708