تأثیر آموزش هوش هیجانی بر ارتقای هوش هیجانی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران پزشکی در سال 94-1393
|
ندا قلی زاده تهرانی1 ، محمد نوریان 2، نیره شاه محمدی3 |
1- کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران 2- دکتری برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران ، mnouran2001@yahoo.com 3- دکتری علوم تربیتی، عضو هیات علمی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش |
|
چکیده: (5480 مشاهده) |
سابقه و هدف: هوش به عنوان یکی از وجوه قابل توجه در سازش یافتگی افراد با محیط و از عوامل مهم تفاوت فردی به شمار میرود. این پژوهش با هدف تعیین تأثیر آموزش راهکارهای مبتنی بر هوش هیجانی بر ارتقای هوش هیجانی دانشجویان پزشکی درتهران انجام شد.
روش بررسی: پژوهش حاضر شبهآزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری، دانشجویان پزشکی شاغل به تحصیل در سال تحصیلی 94-1393 در واحد پزشکی تهران بودند که 40 نفر به روش تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایشی و گواه تقسیم شدند. ابزار گردآوری اطلاعات این پژوهش پرسشنامه استاندارد هوش هیجانی بار- آن بود. برای دانشجویان گروه آزمایش 8 جلسه آموزش برگزار شد.
یافته ها: بین میانگین امتیازات کسب شده گروه آزمایش قبل و بعد از آموزش، اختلاف آماری معنیداری وجود داشت. آزمون آماری T مستقل نشان دهنده تغییر در عملکرد گروه آزمایش بعد از مداخله نسبت به گروه شاهد بود (05/0>p).
نتیجهگیری: نتایج نشان داد که آموزش هوش هیجانی بر مهارت های درون فردی مقابله با فشار و خلق تاثیر دارد، گرچه این آموزش بر مهارت های بین فردی و سازگاری دانشجویان تاثیر نداشت.
واژگان کلیدی: هوش هیجانی، آموزش هوش هیجانی، مهارتهای درون فردی، مهارتهای بینفردی، مقابله با فشار، خلق کلی، سازگاری. |
|
واژههای کلیدی: هوش هیجانی، آموزش هوش هیجانی، مهارتهای درون فردی، مهارتهای بینفردی، مقابله با فشار، خلق کلی، سازگاری. |
|
متن کامل [PDF 225 kb]
(3874 دریافت)
|
نيمه آزمايشي : تحليلي/مقطعي/توصيفي |
موضوع مقاله:
مدیریت آموزشی دریافت: 1395/3/31 | پذیرش: 1395/8/2 | انتشار: 1396/1/13
|
|
|
|