[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
ثبت نام ::
اشتراک::
اطلاعات نمایه::
برای نویسندگان::
لینکهای مفید::
فرآیند چاپ::
پست الکترونیک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 26، شماره 4 - ( زمستان 1395 ) ::
جلد 26 شماره 4 صفحات 237-229 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی مهارت‌های تفکر انتقادی در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دانشگاه علوم پزشکی تهران
لیلا دربان1 ، سارا اشتری2 ، فتحیه مرتضوی3، زهره قرقانی4 ، شهرام یزدانی5
1- آموزش پزشکی، دانشکده آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
2- اپیدمیولوژی، مرکز تحقیقات بیماری های گوارش و کبد، پژوهشکده بیماری های گوارش و کبد، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
3- پرستاری، کارشناس ارشد آموزش پزشکی، مربی گروه آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ، Fathieh.mortazavi@yahoo.com
4- دانشجوی کارشناس ارشد فناوری اطلاعات سلامت، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران.
5- متخصص ارتوپدی، گروه آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
چکیده:   (5110 مشاهده)

سابقه و هدف: امروزه تکامل تفکر انتقادی به عنوان هدف نهایی در آموزش علوم پزشکی محسوب می­شود. این مطالعه به منظور بررسی وضعیت تفکر انتقادی در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دانشگاه علوم پزشکی تهران صورت گرفت.

روش بررسی: در این پژوهش توصیفی- مقطعی، سطح مهارت­های تفکر انتقادی در 120 دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دانشگاه علوم پزشکی تهران که دوره پیش کارورزی خود را به پایان رسانده بودند، بررسی شد. ابزار مورد استفاده، آزمون مهارت­های تفکر انتقادی کالیفرنیای ب بود. داده­ها توسط نرم افزارSPSS  و با استفاده از آزمون­های t تست، آنوا و ضریب همبستگی پیرسون مورد تحلیل قرار گرفتند.

یافته­ ها: میانگین نمرات مهارت­های تفکر انتقادی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی 08/5± 03/13 و دانشجویان پزشکی دانشگاه تهران 27/3 ± 63/12 بود و اختلاف آماری معنی­داری بین میانگین آنها مشاهده نشد. بین رتبه آزمون سراسری، معدل دیپلم، نمره دوره پیش کارورزی و سن دانشجویان با نمره کل تفکر انتقادی همبستگی معنی­داری مشاهده نشد. در حیطه­های زیر مجموعه تفکر انتقادی، صرفا نمره حیطه استدلال قیاسی در دانشجویان پزشکی با معدل دیپلم آنها ارتباط معنی­داری داشت.

نتیجه­گیری: یافته نشان می­دهد که میانگین نمرات تفکر انتقادی دانشجویان پزشکی در مقایسه با نتایج سایر کشورها از میانگین کمتری برخوردار است و این نشان می دهد که برنامه­های آموزشی موجود نیاز به بازنگری دارد.

واژگان کلیدی: تفکر انتقادی، دانشجویان پزشکی، رتبه آزمون سراسری، معدل دیپلم، دوره پیش کارورزی

واژه‌های کلیدی: تفکر انتقادی، دانشجویان پزشکی، رتبه آزمون سراسری، معدل دیپلم، دوره پیش کارورزی
متن کامل [PDF 194 kb]   (2918 دریافت)    
نيمه آزمايشي : تحليلي/مقطعي/توصيفي | موضوع مقاله: مدیریت آموزشی
دریافت: 1395/2/15 | پذیرش: 1395/5/17 | انتشار: 1395/9/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Darban L, Ashtari S, Forghani Z, Yazdani S. Evaluation of critical thinking skills among medical sciences students in Shahid Beheshti and Tehran University of Medical Sciences. MEDICAL SCIENCES 2016; 26 (4) :229-237
URL: http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-1174-fa.html

دربان لیلا، اشتری سارا، مرتضوی فتحیه، قرقانی زهره، یزدانی شهرام. بررسی مهارت‌های تفکر انتقادی در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دانشگاه علوم پزشکی تهران . فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران. 1395; 26 (4) :229-237

URL: http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-1174-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 26، شماره 4 - ( زمستان 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران Medical Science Journal of Islamic Azad Univesity - Tehran Medical Branch
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645