[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
ثبت نام ::
اشتراک::
اطلاعات نمایه::
برای نویسندگان::
لینکهای مفید::
فرآیند چاپ::
پست الکترونیک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 26، شماره 2 - ( تابستان 1395 ) ::
جلد 26 شماره 2 صفحات 108-99 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی کیفیت رضایت کارکنان تیم سلامت از آموزش مبتنی بر وب به منظور مداخله پیشگیرانه بیماری هپاتیت ب: مداخله آموزشی USP
محمدحسین دلشاد1 ، علیرضا حیدرنیا 2، محمدعلی حیدرنیا3 ، شمس الدین نیکنامی4 ، فاطمه پورحاجی4
1- دانشجوی دکترای تخصصی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس
2- گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس ، Hidarnia@modares.ac.ir
3- گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
4- گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس
چکیده:   (6357 مشاهده)

سابقه و هدف: پذیرش، یادگیری و به کارگیری رفتارهای بهداشتی پیشگیرانه توسط کارکنان تیم سلامت، به کمک شیوه­های جدید یک ضرورت و نیاز نیرومند برای ارتقای کیفیت و کارایی آموزش است. هدف این مطالعه، سنجش کیفیت رضایت مندی کارکنان از آموزش مبتنی بر وب به منظور مداخله پیشگیرانه بیماری هپاتیت ب بود.

روش بررسی: پژوهش حاضر، یک مطالعه مقطعی در سال 1392 برروی کارکنان تیم سلامت مرکز بهداشت شرق تهران بود. کارکنان دوره آموزش مبتنی بر وب (WBL)،به ترتیب در بین "پس آزمون اول و دوم( در مدت 5 جلسه در چهارگروه 30  نفره) و نیز در شش ماه بعد از آموزش حضوری ( 7 جلسه در شش گروه 20 نفره) "، با آموزش 2 مدرس بررسی شدند. در پایان دوره، پرسش نامه ارزیابی کیفیت رضایت از دوره، نحوه ارائه محتوا و مشارکت گروهی بر روی خط توسط آنان تکمیل شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS19  و آزمون­های آماری کای­دو، ضریب همبتگی پیرسون، فریدمن و من ویتنی U تحلیل شدند.

یافته­ ها: مطالعه حاضر به روشWBL، نشان از بیشترین کیفیت رضایتمندی داشت، به طوری که میزان آن به ترتیب از نحوه ارائه مطالب 33/48%، مشارکت گروهی برروی خط 5/42%، ثبت و اخذ تائیدیه بانک اطلاعات شخصی 66/41%، نحوه تکمیل پرسش نامه های تحت وب 17/39%، گروه کاری با مدرس 33/48% و تناسب محتوای جلساتLMS  با نیازهای شغلی کارکنان 35% بود. متغیرهای زمینه­ای، به جز جنس، بر رضایت کارکنان از شرکت در دوره های آموزش الکترونیکی تاثیر داشتند. بر اساس نتایج آزمون فریدمن، اختلاف عامل­های آگاهی، نگرش و رفتارهای پیشگیری کننده از بیماری هپاتیت ب در هر تکرار معنی­دار بود (05/0P <).

نتیجه­ گیری: نتایج بیانگر پذیرش، یادگیری موثر و به کارگیری روش آموزش WBL، به دلیل عدم نیاز به ترک محل خدمت، اتلاف زمان، استرس های حاصل از تردد و نیز دسترسی به منابع و محتوا در زمان دلخواه است. لذا لازم است با تمهیداتی از جمله تشکیل کمیته­ها با مهیا نمودن فضای آموزش تحت وب به تعیین اولویت در موضوعات برگزاری دوره­ها پرداخت.

واژگان کلیدی: رضایت مندی، آموزش مبتنی بر وب، یادگیری ، رفتارهای بهداشتی پیشگیرانه ، احتیاط های استاندارد همگانی

واژه‌های کلیدی: رضایت مندی، آموزش مبتنی بر وب، یادگیری، رفتارهای بهداشتی پیشگیرانه، احتیاط های استاندارد همگانی
متن کامل [PDF 265 kb]   (1766 دریافت)    
نيمه آزمايشي : تحليلي/مقطعي/توصيفي | موضوع مقاله: انفورماتيك پزشكي
دریافت: 1394/5/26 | پذیرش: 1394/9/15 | انتشار: 1395/4/8
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Delshad M H, Hidarnia A, Hidarnia M A, Niknami S, pourhaji F. Quality of satisfaction of health personnel about web-based education in order to preventive intervention for hepatitis B: USP educational intervention . MEDICAL SCIENCES 2016; 26 (2) :99-108
URL: http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-1095-fa.html

دلشاد محمدحسین، حیدرنیا علیرضا، حیدرنیا محمدعلی، نیکنامی شمس الدین، پورحاجی فاطمه. بررسی کیفیت رضایت کارکنان تیم سلامت از آموزش مبتنی بر وب به منظور مداخله پیشگیرانه بیماری هپاتیت ب: مداخله آموزشی USP . فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران. 1395; 26 (2) :99-108

URL: http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-1095-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 26، شماره 2 - ( تابستان 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران Medical Science Journal of Islamic Azad Univesity - Tehran Medical Branch
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645