[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
ثبت نام ::
اشتراک::
اطلاعات نمایه::
برای نویسندگان::
لینکهای مفید::
فرآیند چاپ::
پست الکترونیک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 22، شماره 2 - ( تابستان 1391 ) ::
جلد 22 شماره 2 صفحات 151-143 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تاثیر آموزش رفتارهای تغذیه‌ای وفعالیت‌های ورزشی برخودکارآمدی دانش‌‌آموزان مدارس راهنمایی
محبوبه صفوی1 ، سید حسین یحیوی2 ، مهتاش پور رحیمی 3
1- دکترای مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد پزشکی تهران
2- متخصص بیهوشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد پزشکی تهران
3- دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش پرستاری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد پزشکی تهران ، p_mahtash@yahoo.com
چکیده:   (20554 مشاهده)
سابقه و هدف: تغذیه سالم و فعالیت جسمی منظم، از رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت هستند، لذا تشویق نوجوانان برای ایجاد رفتارهای تغذیه‌ای سالم وانجام فعالیت‌های ورزشی منظم ازاولویت‌های بهداشت عمومی جامعه است. این پژوهش به منظور تعیین تاثیر آموزش رفتارهای تغذیه‌ای و فعالیت‌های ورزشی بر خودکارآمدی دانش‌آموزان مدارس راهنمایی شهر کرمان انجام گرفت.
روش بررسی: در این پژوهش نیمه تجربی، تعداد 120 نفر از دانش‌آموزان مقاطع اول تا سوم مدارس راهنمایی دولتی و غیرانتفاعی به روش تصادفی– خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب و سپس به دو گروه تجربی و شاهد تقسیم گردیدند. ابزارگردآوری داده‌ها پرسش-نامه بود. ابتدا آزمون اولیه به عمل آمد. سپس 8 جلسه 60 دقیقه‌ای برنامه آموزشی در مورد تغذیه سالم و فعالیت‌های ورزشی و اهمیت آنها، به روش سخنرانی، پرسش و پاسخ و در اختیار قرار دادن جزوه آموزشی برای گروه تجربی اجرا گردید. سپس داده‌ها در قبل و بعد از مداخله در گروه تجربی با گروه شاهد مقایسه شدند و برای دستیابی به اهداف پژوهش، از روش‌های آماری t زوجی، مان ویتنی- U، ویلکاکسون، کای‌دو، فیشر و تی‌مستقل استفاده گردید.
یافته‌ها: بین خودکارآمدی کلی در تمام حیطه‌های رفتارهای تغذیه‌ای، گروه تجربی با میانگین 59/10±92/38 و گروه شاهد 33/0±78/1- و خودکارآمدی کلی فعالیت‌های ورزشی، گروه تجربی با میانگین 01/6±97/15 و گروه شاهد 5/1±87/0-، اختلاف معنی‌دار آماری وجود داشت (0001/0=p) و در زمینه ارتقاء خودکارآمدی به دنبال آموزش رفتارهای تغذیه‌ای و فعالیت‌های ورزشی نیز اختلاف آماری معنی‌داری بین دو گروه تجربی وشاهد دیده شد (0001/0=p).
نتیجه‌گیری: : آموزش رفتارهای تغذیه‌ای و فعالیت‌های ورزشی برخودکارآمدی دانش‌آموزان تاثیر مثبت دارد، لذا انجام مداخلات آموزشی جهت ارتقاء خودکارآمدی در زمینه‌های مختلف بهداشتی و پیشگیری ضروری است.
واژه‌های کلیدی: خودکارآمدی، آموزش، رفتارهای تغذیه‌ای، فعالیت‌های ورزشی، دانش آموزان
متن کامل [PDF 167 kb]   (4672 دریافت)    
نيمه آزمايشي : نيمه تجربي | موضوع مقاله: پرستاري
دریافت: 1391/4/7 | انتشار: 1391/3/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

safavi M, Yahyavi S H, Pourrahimi M. Impact of dietary behaviors and exercise activities education on the self- efficacy of middle school students. MEDICAL SCIENCES 2012; 22 (2) :143-151
URL: http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-570-fa.html

صفوی محبوبه، یحیوی سید حسین، پور رحیمی مهتاش. بررسی تاثیر آموزش رفتارهای تغذیه‌ای وفعالیت‌های ورزشی برخودکارآمدی دانش‌‌آموزان مدارس راهنمایی . فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران. 1391; 22 (2) :143-151

URL: http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-570-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 22، شماره 2 - ( تابستان 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران Medical Science Journal of Islamic Azad Univesity - Tehran Medical Branch
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645