[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
ثبت نام ::
اشتراک::
اطلاعات نمایه::
برای نویسندگان::
لینکهای مفید::
فرآیند چاپ::
پست الکترونیک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 21، شماره 2 - ( تابستان 1390 ) ::
جلد 21 شماره 2 صفحات 120-114 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش گروهی شناختی– رفتاری در کاهش علایم جسمانی سندرم پیش از قاعدگی
مریم داودوندی 1، شکوه نوابی نژاد2 ، فرح لطفی کاشانی3
1- دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران ، Kian_391@ yahoo .com
2- دانشکده روانشناسی، دانشگاه تربیت معلم
3- دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن
چکیده:   (28791 مشاهده)

  سابقه و هدف : سندرم پیش از قاعدگی شامل تغییرات فیزیکی، روانی و رفتاری است که به کرات در فاز لوتئال سیکل قاعدگی زنان اتفاق می­افتد و سبب درماندگی و اختلال عملکرد روزانه در روابط فرد با دیگران می­گردد. لذا در این پژوهش تأثیر آموزش گروهی شناختی- رفتاری در کاهش سردرد، پرخوری، حساس شدن پستان­ها، نفخ شکم و ورم انتهاه بررسی شد.

  روش بررسی : دراین پژوهش نیمه آزمایشی ، ابتدا از بین مناطق 22 گانه شهرتهران، منطقه 3 به صورت تصادفی انتخاب و از مهدکودک­های این منطقه، دو مهد کودک به صورت تصادفی گزینش شد. از بین مادران کودکان پیش دبستانی این منطقه، 56 زن مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی به روش نمونه­گیری غیراحتمالی از نوع در دسترس انتخاب و به دو گروه آزمایش و شاهد تقسیم شدند. گروه آزمایش طی 10 جلسه آموزش شناختی- رفتاری را دریافت کردند.

  یافته ­ ها: آموزش گروهی شناختی رفتاری تأثیر معنی­داری درکاهش علایم جسمانی شامل سردرد، پرخوری و نفخ شکم داشت، اما در کاهش حساس شدن پستان­ها و کاهش ورم انتهاها مؤثر نبود.

  نتیجه ­ گیری : درمان شناختی رفتاری در درمان سندرم پیش ازقاعدگی مؤثر است. بنابراین در افرادی که دارودرمانی مدنظر نیست یا کافی به نظر نمی ­ رسد، رویکرد شناختی رفتاری به تنهایی یا همراه با دارو درمانی توصیه می ­ شود.

 

واژه‌های کلیدی: رویکرد شناختی- رفتاری، سندرم پیش ازقاعدگی، علایم جسمانی
متن کامل [PDF 576 kb]   (4241 دریافت)    
نيمه آزمايشي : نيمه تجربي | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: 1390/6/21 | انتشار: 1390/6/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

davoodvandi M, Navabinejad S, Lotfi Kashani F. The effectiveness of group cognitive– behavioral instruction on decreasing physical symptoms of premenstrual syndrome. MEDICAL SCIENCES 2011; 21 (2) :114-120
URL: http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-453-fa.html

داودوندی مریم، نوابی نژاد شکوه، لطفی کاشانی فرح. اثربخشی آموزش گروهی شناختی– رفتاری در کاهش علایم جسمانی سندرم پیش از قاعدگی. فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران. 1390; 21 (2) :114-120

URL: http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-453-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 21، شماره 2 - ( تابستان 1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران Medical Science Journal of Islamic Azad Univesity - Tehran Medical Branch
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645