[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
ثبت نام ::
اشتراک::
اطلاعات نمایه::
برای نویسندگان::
لینکهای مفید::
فرآیند چاپ::
پست الکترونیک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 28، شماره 1 - ( بهار 1397 ) ::
جلد 28 شماره 1 صفحات 65-58 برگشت به فهرست نسخه ها
اشتیاق تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی و نقش محیط یاددهی و یادگیری در آن
مهراندخت نکاوند1 ، پریوش جعفری 2، حمیدرضا آراسته3
1- دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات، تهران، ایران
2- گروه دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات، تهران، ایران ، pjaafari@yahoo.com
3- مدیریت آموزش عالی دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی تهران، ایران
چکیده:   (6722 مشاهده)
سابقه و هدف: یکی از عوامل کلیدی موثر در پیشرفت و موفقیت دانشجویان مفهوم "اشتیاق تحصیلی" است. پیوند رفتارهای دانشجو وشرایط محیطی دانشگاه سبب ایجاد اشتیاق ودر نتیجه موفقیت فرد میشود. این مطالعه توصیفی- همبستگی، پیمایشی با هدف بررسی وضعیت اشتیاق تحصیلی در بین دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران ونقش  محیط یاددهی و یادگیری بر آن انجام گرفت.
 روش بررسی: این مطالعه بر روی  364 نمونه که به روش تصادفی خوشه­ای- طبقه­ای انتخاب شدند، با استفاده از پرسش­نامه استاندارد اشتیاق تحصیلی (SESQ) و پرسش­نامه خودساخته محیط یاددهی و یادگیری انجام گرفت. روایی پرسش­نامه ها ازطریق روایی محتوایی، صوری، تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی به دست آمد و  ضریب پایایی نیز از طریق آلفای کرونباخ  برای پرسشنامه اشتیاق تحصیلی 89/0  و برای پرسسش­نامه محیط یاددهی و یادگیری 95/0 برآورد شد. برای تحلیل داده­ها  از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون خطی چندمتغیره به روش گام به گام استفاده شد.
یافته­ها: میانگین اشتیاق در دانشجویان علوم پزشکی  47/3 و بالاتر از حد متوسط بود. بین کل "محیط یاددهی-یادگیری" و همچنین همه ابعاد آن با "اشتیاق تحصیلی" همبستگی‌های مثبت و معنی‌داری در سطح 01/0 وجود داشت (473/0=r). "رابطه استاد- دانشجو" بیشترین همبستگی (429/0=r) و "تعامل دانشجویان" کمترین همبستگی (292/0=r) را با "اشتیاق تحصیلی" داشت.
نتیجه­گیری:  نتایج نشان داد سه مولفه "ابطه استاد- دانشجو"، "تعامل دانشجویان با یکدیگر" و "جو کلاس" در پیش‌بینی متغیر "اشتیاق تحصیلی"  اثر گذار هستند.
واژه‌های کلیدی: اشتیاق تحصیلی، محیط یاددهی و یادگیری، دانشجویان، علوم پزشکی
متن کامل [PDF 231 kb]   (2221 دریافت)    
نيمه آزمايشي : تحليلي/مقطعي/توصيفي | موضوع مقاله: مدیریت آموزشی
دریافت: 1396/2/20 | پذیرش: 1396/3/3 | انتشار: 1397/1/12
فهرست منابع
1. Najimi A, Meftagh SD, Sharifirad GH. The Factors Affecting Educational Failure, from the Perspective of the Students of Isfahan University of Medical Sciences, Iran. J Health Syst Res 2011;6:790-7.
2. Pietarinen J, Soini T, Pyhältö K. Students' emotional and cognitive engagement as the determinants of well-being and achievement in school. Int J Educ Res 2014;67:40-51. [DOI:10.1016/j.ijer.2014.05.001]
3. Abedi A, Memarian A, shooshtari M, Golshani Monazah F. The effect of Martin's multidimentional intervention on student engagement of high school girls in Isfahan. J Educ Psychol 2014;32:79-93.
4. Turi DM. The Relationship Between Student Engagement and the Development of Character in Mission Driven Faith-Based Colleges and Universities as Measured by the National Survey of Student Engagement. USA: Seton Hall University; 2012.
5. Kuh George D. What we're learning about student engagement from nsse: benchmarks for effective educational practices. The Magazine of Higher Learning 2010;35:24-32.
6. Pomerantz Norleen Kester. Student Engagement: A New Paradigm for Student Affairs. Coll Stud Affairs J 2006,25:176-85
7. Trowler Vicki. Student engagement literature review. The Higher Education Academy. Department of Educational Research. Bailrigg: Lancaster University; 2010.
8. Green J, Liem GA, Martin AJ, Colmar S, Marsh HW, McInerney D. Academic
9. motivation, self-concept, engagement, and performance in high school: key
10. processes from a longitudinal perspective. J Adolesc 2012;35:1111-22.
11. Khoroushi P, Nili MR, Abedi A. Relationship between "Cognitive and Emotional Engagement of Learning" and "Self-Efficiency" of Students; Farhangian University of Isfahan. Educ Strategy Med Sci 2014;7:229-34.
12. Wang MT, Willett JB, Eccles JS. The assessment of school engagement: examining dimensionality and measurement invariance by gender and race/ethnicity. J Sch Psychol 2011;49:465-80. [DOI:10.1016/j.jsp.2011.04.001]
13. Emadi SR, Farshchi F. Correlation between student engagement and educational outcome. Annual Journal Of Educational Planning 2015;8:115-34.
14. Basharpour Sajjad et al. Comparison of self- concept and student engagement in normal student and students with learning disabilities. Journal of learning and education 2013;2:47-64.
15. 13- Schmidt JA, Kackar-Cam Hayal Z, Strati Anna D, Shumow L. The Role of Challenge in Students'Engagement and Competence in High School Science Classrooms: Hispanic and non-Hispanic Whites Compared. NCSSS Journal 2015;1:20-6.
16. 14- Balkis M. The relationship between academic procrastination and students' burnout. Hacet Üniv Eğit Fak derg 2013;28:68-78.
17. 15- Norouzi alireza et al. The University Atmosphere and Student Engagement. Culture in The Islamic University 2015;14:77-100.
18. 16- Aghamirzayi T, Salehi OE. Analysis of the effective factors on student progress: A Case Study in the Mazandaran University of Sciences & Technology. Higher Education Letter 2013;20:117-40.
19. Parsons J, Taylor L. Improving Student Engagement. Curr Issues Educ 2011;14:1-33.
20. Caruth G . Learning How to Learn: A Six Point Model for Increasing Student Engagement. PER 2014;2:1-12. [DOI:10.17275/per.14.06.1.2]
21. Dixson Marcia D. Measuring Student Engagement in the Online Course: The Online Student Engagement Scale (OSE). Online Learning 2015;4:1-15 [DOI:10.24059/olj.v19i4.561]
22. Curtis RH. Exploring Intensive Longitudinal Measures of Student Engagement in Blended Learning. IRRODL 2015;3:131-55.
23. Guvenc H. The Relationship between Teachers' Motivational Support and Engagement versus Disaffection. Educational Sciences: Theory & Practice 2015;15:647-57. [DOI:10.12738/estp.2015.3.2662]
24. Beld JM, García M, Bernstein DJ, Howard MA, Sapp MM, Nu-ez AM, et al. A Fresh Lookat Student Engagement Annual Results 2013. NSSE(National Survey Of Student Engagement); 2013.
25. Korobova Nadia. A Comparative Study of Student Engagement, Satisfaction, and Academic Success among International and American Students. JIS 2012;5:72-85.
26. Li L, Guo R. A student-centered guest lecturing: A constructivism approach to promote student engagement. JIP 2015;15:1-7.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nekavand M, Jafari P, Arasteh H. The role of teaching-learning environment on student engagement in medical science students. MEDICAL SCIENCES 2018; 28 (1) :58-65
URL: http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-1374-fa.html

نکاوند مهراندخت، جعفری پریوش، آراسته حمیدرضا. اشتیاق تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی و نقش محیط یاددهی و یادگیری در آن . فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران. 1397; 28 (1) :58-65

URL: http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-1374-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 28، شماره 1 - ( بهار 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران Medical Science Journal of Islamic Azad Univesity - Tehran Medical Branch
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645