[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
ثبت نام ::
اشتراک::
اطلاعات نمایه::
برای نویسندگان::
لینکهای مفید::
فرآیند چاپ::
پست الکترونیک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 27، شماره 1 - ( بهار 1396 ) ::
جلد 27 شماره 1 صفحات 39-32 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش هوش هیجانی بر ارتقای هوش هیجانی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران پزشکی در سال 94-1393
ندا قلی زاده تهرانی1 ، محمد نوریان 2، نیره شاه محمدی3
1- کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران
2- دکتری برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران ، mnouran2001@yahoo.com
3- دکتری علوم تربیتی، عضو هیات علمی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش
چکیده:   (5503 مشاهده)

سابقه و هدف: هوش به عنوان یکی از وجوه قابل توجه در سازش یافتگی افراد با محیط و از عوامل مهم تفاوت فردی به شمار می­رود. این پژوهش با هدف تعیین تأثیر آموزش راه‌کارهای مبتنی بر هوش هیجانی بر ارتقای هوش هیجانی دانشجویان پزشکی درتهران انجام شد.

روش بررسی: پژوهش حاضر شبه‌آزمایشی از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری، دانشجویان پزشکی شاغل به تحصیل در سال تحصیلی 94-1393 در واحد پزشکی تهران بودند که 40 نفر به روش تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایشی و گواه تقسیم شدند. ابزار گردآوری اطلاعات این پژوهش پرسش‌نامه استاندارد هوش هیجانی بار- آن بود.  برای دانشجویان گروه آزمایش 8 جلسه آموزش برگزار شد.

یافته­ ها: بین میانگین امتیازات کسب شده گروه آزمایش قبل و بعد از آموزش، اختلاف آماری معنی­داری وجود داشت. آزمون آماری T مستقل نشان دهنده تغییر در عملکرد گروه  آزمایش بعد از مداخله نسبت به گروه شاهد بود (05/0>p).

نتیجه­گیری: نتایج نشان داد که آموزش هوش هیجانی بر مهارت های درون فردی مقابله با فشار و خلق تاثیر دارد، گرچه این آموزش بر مهارت های بین فردی و سازگاری دانشجویان تاثیر نداشت.

واژگان کلیدی: هوش هیجانی، آموزش هوش هیجانی، مهارت­های درون فردی، مهارت‌های بین‌فردی، مقابله با فشار، خلق کلی، سازگاری.

واژه‌های کلیدی: هوش هیجانی، آموزش هوش هیجانی، مهارت­های درون فردی، مهارت‌های بین‌فردی، مقابله با فشار، خلق کلی، سازگاری.
متن کامل [PDF 225 kb]   (3884 دریافت)    
نيمه آزمايشي : تحليلي/مقطعي/توصيفي | موضوع مقاله: مدیریت آموزشی
دریافت: 1395/3/31 | پذیرش: 1395/8/2 | انتشار: 1396/1/13
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Gholizadeh Tehrani N, Nourian M, Shahmohammadi N. The impact of emotional intelligence instruction on emotional intelligent improvement in students of Islamic Azad University, Tehran Medical Branch in 2014-2015. MEDICAL SCIENCES 2017; 27 (1) :32-39
URL: http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-1215-fa.html

قلی زاده تهرانی ندا، نوریان محمد، شاه محمدی نیره. تأثیر آموزش هوش هیجانی بر ارتقای هوش هیجانی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران پزشکی در سال 94-1393. فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران. 1396; 27 (1) :32-39

URL: http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-1215-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 27، شماره 1 - ( بهار 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران Medical Science Journal of Islamic Azad Univesity - Tehran Medical Branch
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645