1- دانشجوی کارشناسی ارشد روان پرستاری، واحد علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایران 2- گروه روانشناسی، واحد علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایران ، mohammadi111161@yahoo.com 3- گروه روانشناسی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی 4- گروه آمار، واحد علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایران
چکیده: (6199 مشاهده)
سابقه و هدف:اختلال کم توجهی/بیشفعالی از جمله اختلالات رشدی است که از دیرباز توجه روانشناسان و روانپزشکان را به خود مشغول کرده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش بهسازی توجه و حافظهکاری بر میزان عملکرد پیوسته کودکان مبتلا به اختلال کمتوجهی/بیشفعالی انجام شد.
روش بررسی:پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی روی 44 نفر از کودکان مبتلا به اختلال کمتوجهی / بیشفعالی مراجعهکننده به کلینیکهای روانپزشکی شهرستان بابل که به دو گروه 22 نفری آموزش و شاهد تقسیم شدند، انجام شد. عملکرد هر دو گروه آزمون و شاهد با استفاده از نرمافزار عملکرد پیوسته در مرحله پیشآزمون مورد سنجش قرار گرفت. سپس هر یک از اعضای گروه آزمون به مدت 20 جلسه نیمساعته (هفت هفته، سه بار در هفته، به مدت نیم ساعت)، به صورت انفرادی تحت آموزش با نرمافزار آموزش بهسازی توجه و حافظه کاری قرار گرفتند. پس از اتمام دوره آموزش، دوباره با استفاده از نرمافزار ذکر شده از هر دو گروه آزمون و شاهد، پسآزمون اجرا شد.
یافته ها: نتایج آزمون کوواریانس نشان داد با وجود افزایش عملکرد پیوسته در هر دو گروه آموزش و شاهد در مرحله پسآزمون، افزایش عملکرد پیوسته در گروه آموزش بیش از گروه شاهد بود و به این ترتیب آموزش بهسازی توجه و حافظه کاری بر میزان عملکرد پیوسته کودکان مبتلا به اختلال کمتوجهی / بیشفعالی اثربخش بود.
نتیجهگیری:آموزش بهسازی توجه و حافظه کاری و آموزشهای مشابه میتواند به عنوان یک روش درمانی مکمل درمانهای دارویی و یا جایگزین درمان دارویی به حساب آید.
واژگان کلیدی:اختلال کمتوجهی/بیشفعالی (ADHD)، عملکرد پیوسته، بهسازی توجه و حافظه کاری
Mohammadi Z, Kazemi A S, Rezaei O, Fesharaki M. Effectiveness of training in improving attention and working memory on continuous performance in ADHD children. MEDICAL SCIENCES 2015; 25 (4) :263-268 URL: http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-1022-fa.html
محمدی زهرا، کاظمی آمنه سادات، رضایی امید، فشارکی محمد. اثربخشی آموزش بهسازی توجه و حافظه کاری بر میزان عملکرد پیوسته کودکان مبتلا به اختلال کمتوجهی/ بیشفعالی . فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران. 1394; 25 (4) :263-268